maanantai 6. kesäkuuta 2016

Pintakäsittelystä

Veneen puhdistaminen puulle oli melkoinen homma. Suunnittelija on päättänyt, että vene tulee rakentaa mahdollisimman kevyeksi, joten myös lakan ja maalin poistaminen piti tehdä hellävaroen jotta kylkien materiaalivahvuus ei ohenisi entisestään.

Varsinkin vedenalaisissa osissa näkyi monta sukupolvea erilaisia pohjamaaliratkaisuja. Veden yläpuolisiin kylkiin oli vedetty varmaankin petsiä, joka oli jäänyt kerrokseksi mahongin pinnalle. Tämä oli luultavasti aiheuttanut sen, että vanha lakkaus oli irronnut puusta ja lähti varsin helposti irti. Petsikerros taas piti kaapia käsipelillä pois kyljistä.




Puhtaaksi kaavittua pintaa olisi voinut hioa vaikka kuinka kauan, mutta huoli laudoituksen ohenemisesta aiheutti sen, että aivan kaikkea vaalentunutta puuta ei poistettu. Tämä taas aiheutti tiettyä kirjavuutta lopullisessa pinnassa.

Ero kyllästetyn ja kyllästämättömän puun välillä on joka tapauksessa melkoinen. Mahongin kyllästämiseen käytettiin itse sekoitettua pellavaöljy-mäntytärpätti-sinkkinaftenaattiseosta.

 Sutiminen alkaa olla loppusuoralla



Ensimmäiset lakkapinnat on saatu vedettyä ja näyttää jo aika hyvältä. Lakkana käytettiin Spinnakerin perusvihreää öljylakkaa, joka on osoittautunut aikaisemmissa projekteissa luotettavaksi ja edulliseksi. Vesilinjan alapuolelle laitettiin primerointi ja siniseksi sävytetty vanhanajan venemaali. Pilssi pidettiin auki viimeiseen saakka. Sillä kun on ollut tapana imeä sisäänsä irtaimia työkaluja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti